Op 14 November wordt het Dijk Data Service Centrum van Stichting FloodControl IJkdijk officieel geopend.

Het DDSC is een online portal voor waterkering beheerders om monitoringsinformatie beheersbaar te verzamelen, op te slaan en beschikbaar te maken voor verdere verwerking. Beheerders weten dankzij het DDSC op elk moment hoe hun dijk eraan toe is.

Het DDSC slaat zeer grote hoeveelheden data op een gestructureerde en uniforme manier op en maakt deze beschikbaar voor bewerking en analyse. Het gaat om data afkomstig van nieuwe (sensor) monitoringssystemen voor dijken.

De eerste fase van de bouw van het DDSC is al enige tijd gereed. Sinds die eerste oplevering is er veel onderzoek gedaan naar de verdere toepassing en ontwikkeling van het systeem. Onder andere de mogelijkheid om verschilanalyses te maken is nu toegevoegd. Zo kan een beheerder de situatie van zijn dijk vergelijken met andere dijken en historische gegevens. Dit kan helpen bij het inschatten van het risico.

Het DDSC wordt nu officieel geopend, maar blijft ook de komende jaren in ontwikkeling. Die doorontwikkeling is voornamelijk gericht op het realiseren van een snelle en toegankelijke database voor monitoringsinformatie. Bedrijven, kennisinstellingen en beheerders kunnen eigen toepassingen eenvoudig koppelen met het DDSC. Hierna volgt de overgang naar de exploitatiefase.

Tijdens de opening op locatie bij TNO vieren bestuurders en gebruikers de oplevering van het DDSC. De provincie Groningen heeft in belangrijke mate bijgedragen tot de ontwikkeling van de IJkdijk en het DDSC. Gedeputeerde van EZ van de Provincie, mevr. Yvonne van Mastrigt zal de officiële openingshandeling verrichten. Verder zullen bestuurders van Stichting FloodControl IJkdijk, TNO en Target Holding aanwezig zijn.

• IJkdijk Kennisplatform Monitoring DEF

07 apr 2016

• FloodControl IJkdijk in beeld

06 juli 2015